Teknik

Barnen upptäcker tekniken i vår vardag och hur den fungerar t.ex. genom att undersöka vårt teknikbord där det sitter olika tekniska lösningar på, som en dragkedja ett kardborrband en byxknapp en lampknapp en kulbana och en sko som man kan träna på att knyta. Vår undervisningsstrategi är att vi ger barnen teknikutmaningar där de t.ex. får undersöka ljus, mörker, skuggor och om olika saker kan rulla och/eller snurra. Genom bygg och konstruktionslek med t.ex. polydron, plus plus och klossar undersöker och övar barnen på sitt tekniska kunnande. Barnen får även prova på att skapa med olika material och tekniker. Vi använder oss av QR koder och olika pedagogiska appar för att t.ex. projicera upp olika levande bakgrunder på väggen, spela spel, lyssna på sagor på olika språk eller pedagogiska filmklipp.

Uppdaterad: